DYDAKTYKA
Podstawą pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu jest program M. Kwaśniewskiej i W. Żaby-Żabińskiej „Nasze Przedszkole”.
Program ten został uhonorowany Nagrodą im. Filipa Kallimacha za wybitne osiągniecia w sferze edukacji oraz wyróżniony w konkursie MEN i CODN. Program ten opiera się na koncepcji wychowania przedszkolnego, którego podmiotem jest dziecko i realizuje model edukacji wspierającej indywidualny rozwój każdego dziecka, rozumiany jako rozwój całościowy w 3 sferach: intelektualnej, emocjonalno-społecznej i ruchowej.
- zdolność obserwacji,
- pamięć,
- koncentracja uwagi,
- ciekawość,
- wyobraźnia,
- potrzeba sprawdzania siebie,
- twórcza postawa wobec świata,
- przeżywanie radości z rozwiązywania problemów,
- indywidualny styl w myśleniu i działaniu.
Program wskazuje na rozwój takich umiejętności jak:
- porozumiewanie się,
- zdolność rozumowania,
- zdolność rozwiązywania problemów,
- samodzielność,
- umiejętność zabawy i pracy,
- kreatywność,
- umiejętność poszukiwania.
Materiał programowy został uporządkowany wokół kilku sfer rozwojowych:
- sfera doświadczeń związanych z “ja”,
- sfera kontaktów społecznych,
- sfera kontaktów ze światem,
- sfera aktywności językowej,
- sfera reagowania emocjonalnego.
Nie da się wyraźnie określić granic tych sfer, a nauczyciel tworząc sytuacje dydaktyczne ma na względzie rozwój wszystkich sfer jednocześnie. Materiał programowy jest wskazówką: co rozwijać, jak i po co, na bazie tego, co dziecko faktycznie umie, wie, potrafi. Dlatego nauczyciel traktuje program elastycznie i indywidualnie, tzn. dobiera treści i cele do konkretnego dziecka lub grupy dzieci o podobnych preferencjach.
W programie nie ma podziału na grupy wiekowe. Zakłada on, że zaproponowane zadania i sytuacje edukacyjne pozwolą nauczycielowi wybrać odpowiednie dla poszczególnych grup wiekowych lub zainspirują do tworzenia nowych, aby dać szansę indywidualnego rozwoju każdemu dziecku, zgodnie z jego możliwościami.
Głównym założeniem tego programu jest nauczanie i uczenie się poprzez zabawę, zaangażowanie i emocje.